Tokom zimskog perioda (mada se ove
godine zima i ne može nazvati pravim imenom), uglavnom se po mestima održavaju
zimske edukacije. O ovoj temi sam već pisao u jednom od mojih prošlih tekstova ali
nije loše ponoviti neke stvari, kako se ne bi zaboravile. Posle nadaleko
čuvenog seminara na Zlatiboru, sve semenske i hemijske kuće kreću sa
organizovanjem promocija ili edukacija. Fokus u ovom tekstu ću staviti na malo
pre napisane dve reči tj. na promociju i edukaciju, jer je suština veoma
različita.
Imao sam prilike da i samostalno
organizujem edukacije za poljoprivrednike, gde sam akcenat upravo stavljao na
edukaciju a ne na promociju neke semenske kuće ili sl. Najbolja kombinacija se
pokazao odnos od 75% naspram 25% u korist edukacije (75% edukacije, 25%
promocije semena, hemije ili mineralnih đubriva). Takođe sam imao prilike da
učestvujem i kao gost na nekim nazovi „edukacijama“ gde su svi izlagači (koji
su dolazili iz različitih semenskih kuća) hvalili svoje proizvode i konačan
rezultat je bio da su poljoprivrednici na kraju „edukacije“ bili zbunjeni i
nisu imali prave povratne informacije o tome šta je najbolje za njih. Trenutno
su aktuelne promocije određenih proizvođača semena, hemije ili mineralnih
đubriva, koje samostalno organizuju svoje promocije i na tim promocijama
informišu poljoprivrednike o svojim proizvodima, novinama iz oblasti
agrotehnike, pravilnoj primeni i sl. Ove promocije su jako dobra stvar, jer se
poljoprivrednicima pruža mogućnost da čuju sve te informacije, obiđu nekoliko
promocija i na kraju odaberu ono seme ili onaj hemijski preparat koji je
najbolji za njih. Nije dobro ukoliko promocije vrše nekoliko semenskih kuća
zajedno (što je čest slučaj u manjim mestima) jer se upravo na ovakvim
promocijama stvara konfuzija. Preporuka za svaku firmu koja organizuje
edukacije za svoje kooperante ili poljoprivrednike je da tematika te promocije
bude raznovrsna a ne da se na jednu promociju pozove nekoliko semenskih kuća
ili sl. Preporuka je da promocija bude koncipirana tako da se na nju pozove
jedan od proizvođača mineralnih đubriva, jedan proizvođač semena i jedna
hemijska kuća. Takođe, nije loše u program uvrstiti i nekoga ko se bavi
proizvodnjom folijarnih đubriva ili sl. Obavezno je u program potrebno
uključiti nekoga ko je stručnjak, bio on agronom ili zaštitar, kako bi
poljoprivrednicima podelio stručne savete koji su primenljivi bez obzira na
izbor semena ili hemije. Ovako koncipirane promocije, ili ih sada već i možemo
nazvati edukacijama, doneće poljoprivrednicima najveću korist, jer će čuti neke
novine, dobiće savete kako bi im proizvodnja bila bolja i najbitnije od svega,
nešto će i naučiti.
Savetujem svim poljoprivrednicima da
pokušaju da naprave razliku između dobronamernog saveta i saveta koji ima za
cilj da kupe upravo onaj proizvod koji im se nudi, jer su ove dve stvari
potpuno različite. Svaki poljoprivrednik treba da zna šta je to najbolje za
njega, u zavisnosti od njegovih planova, kvaliteta zemljišta koje poseduje i cene
koju je spreman da plati. Iskreno verujem da sa većom edukacijom samih
primarnih poljoprivrednih proizvođača, možemo našu celokupnu poljoprivredu
podići na viši nivo.
Коментари
Постави коментар