Пређи на главни садржај

Zimske edukacije poljoprivrednika

Tokom zimskog perioda (mada se ove godine zima i ne može nazvati pravim imenom), uglavnom se po mestima održavaju zimske edukacije. O ovoj temi sam već pisao u jednom od mojih prošlih tekstova ali nije loše ponoviti neke stvari, kako se ne bi zaboravile. Posle nadaleko čuvenog seminara na Zlatiboru, sve semenske i hemijske kuće kreću sa organizovanjem promocija ili edukacija. Fokus u ovom tekstu ću staviti na malo pre napisane dve reči tj. na promociju i edukaciju, jer je suština veoma različita.

Imao sam prilike da i samostalno organizujem edukacije za poljoprivrednike, gde sam akcenat upravo stavljao na edukaciju a ne na promociju neke semenske kuće ili sl. Najbolja kombinacija se pokazao odnos od 75% naspram 25% u korist edukacije (75% edukacije, 25% promocije semena, hemije ili mineralnih đubriva). Takođe sam imao prilike da učestvujem i kao gost na nekim nazovi „edukacijama“ gde su svi izlagači (koji su dolazili iz različitih semenskih kuća) hvalili svoje proizvode i konačan rezultat je bio da su poljoprivrednici na kraju „edukacije“ bili zbunjeni i nisu imali prave povratne informacije o tome šta je najbolje za njih. Trenutno su aktuelne promocije određenih proizvođača semena, hemije ili mineralnih đubriva, koje samostalno organizuju svoje promocije i na tim promocijama informišu poljoprivrednike o svojim proizvodima, novinama iz oblasti agrotehnike, pravilnoj primeni i sl. Ove promocije su jako dobra stvar, jer se poljoprivrednicima pruža mogućnost da čuju sve te informacije, obiđu nekoliko promocija i na kraju odaberu ono seme ili onaj hemijski preparat koji je najbolji za njih. Nije dobro ukoliko promocije vrše nekoliko semenskih kuća zajedno (što je čest slučaj u manjim mestima) jer se upravo na ovakvim promocijama stvara konfuzija. Preporuka za svaku firmu koja organizuje edukacije za svoje kooperante ili poljoprivrednike je da tematika te promocije bude raznovrsna a ne da se na jednu promociju pozove nekoliko semenskih kuća ili sl. Preporuka je da promocija bude koncipirana tako da se na nju pozove jedan od proizvođača mineralnih đubriva, jedan proizvođač semena i jedna hemijska kuća. Takođe, nije loše u program uvrstiti i nekoga ko se bavi proizvodnjom folijarnih đubriva ili sl. Obavezno je u program potrebno uključiti nekoga ko je stručnjak, bio on agronom ili zaštitar, kako bi poljoprivrednicima podelio stručne savete koji su primenljivi bez obzira na izbor semena ili hemije. Ovako koncipirane promocije, ili ih sada već i možemo nazvati edukacijama, doneće poljoprivrednicima najveću korist, jer će čuti neke novine, dobiće savete kako bi im proizvodnja bila bolja i najbitnije od svega, nešto će i naučiti.

Savetujem svim poljoprivrednicima da pokušaju da naprave razliku između dobronamernog saveta i saveta koji ima za cilj da kupe upravo onaj proizvod koji im se nudi, jer su ove dve stvari potpuno različite. Svaki poljoprivrednik treba da zna šta je to najbolje za njega, u zavisnosti od njegovih planova, kvaliteta zemljišta koje poseduje i cene koju je spreman da plati. Iskreno verujem da sa većom edukacijom samih primarnih poljoprivrednih proizvođača, možemo našu celokupnu poljoprivredu podići na viši nivo.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Ulazak poljoprivrednika u sistem PDV-a

Često se postavlja pitanje od strane poljoprivrednika, da li je bolje da gazdinstvo uđe u sistem PDV-a ili ne. Odgovor nije toliko jednostavan i potrebno je ovu situaciju sagledati iz nekoliko uglova. Prvo i osnovno je da se pod ulaskom u sistem PDV-a, poljoprivredno gazdinstvo praktično posmatra kao bilo koje drugo pravno lice i samim tim postoje i drugačije obaveze i odgovornosti. Ulazak u sistem PDV-a podrazumeva vođenje knjiga i stvara obavezu plaćanja poreza u skladu sa obračunskim periodom. Ovo možda deluje komplikovano za poljoprivrednike ali u suštini to nije. Ako se angažuje dobar knjigovođa, čije usluge koštaju između 4 i 8.000 dinara mesečno, praktično se svi ovi izazovi rešavaju. Međutim, postavlja se pitanje zašto bi iko od poljoprivrednika želeo da uđe u sistem PDV-a i da vodi brigu o plaćanju poreza i obezbeđivanju sve dokumentacije knjigovođi? Odgovor je veoma jednostavan a on se sastoji u tome da li poljoprivrednik ima neke koristi od toga ili ne. Ukoliko poljoprivr

Edukacija poljoprivrednika

Nakon završetka skoro svih radova za ovu godinu, za poljoprivrednike dolazi period kada su smanjene aktivnosti i kada treba razmišljati o tome kako iskoristi zimsko vreme, jer obavljanje nekih većih i ozbiljnijih poslova nije moguće. Preporuka je da se ovo vreme iskoristi kako za odmor, tako i za edukaciju kako bi poljoprivrednici što spremniji dočekali sledeću godinu. Krajem januara i tokom februara, skoro u svakom mestu u Srbiji promoteri i zastupnici hemijskih i semenarskih kuća organizuju edukacije ili promocije za poljoprivrednike. Imao sam prilike da organizujem ovakve edukacije i slobodno mogu reći da se postiže dobar efekat. Poljoprivrednici dolaze na ove edukacije prvenstveno zbog druženja ali i da razmene mišljenja između sebe i da nešto nauče. Mana ovakvih edukacija je to što je ipak promocija na prvom mestu a tek onda dolazi struka. Tokom zimskih meseci se organizuju i razni stručni skupovi, kako na Zlatiboru, tako i na ostalim naučnim institucijama u Srbiji. Svakako je

Primena inovacija u poljoprivredi

Pre nekoliko dana, pročitao sam podatak da je jedan naš institut, koji se bavi poljoprivrednim inovacijama, osmislio uređaj za brzo određivanje azota u zemljištu. Ovakav uređaj je veoma bitan za dalji razvoj poljoprivrede iz razloga što će omogućiti poljoprivrednicima da na licu mesta provere sadržaj azota u zemljištu i da u skladu sa tim podacima, dodaju zemlji onoliko azota koliko je to potrebno, bez nepotrebnog razbacivanja mineralnog đubriva. Inovacije, kako u poljoprivredi, tako i u svim ostalim granama predstavljaju veoma važan faktor za razvoj određene oblasti. Poljoprivreda, barem je kod nas takva percepcija, predstavlja granu u kojoj inovacije nisu toliko izražene, što složićemo se, nije tačno. Poljoprivreda je izuzetno pogodna za inovacije, ukoliko se one rade na pravilan način. Gore navedeni uređaj predstavlja samo jedan segment od mogućnosti koje nudi poljoprivreda a koje se odnose na inovacije. Pre dvadesetak godina GPS sistem u traktorima je spadao samo u domen naučne